Mercur BeLOFte van Het Jaar 2019: Bret Hartman, vormgever Libelle (Sanoma Media)
Out of the box-denken als tweede natuur
“Ze moeten alle vijf winnen!” De jury ging bijna door het dak na de persoonlijke pitches van de vijf genomineerde BeLOFtes van het Jaar: “Met zulke talenten zit het wel goed met de toekomst van ons vak.” Helaas laat het reglement niet toe dat er daadwerkelijk vijf winnaars zijn. Met een neuslengte voorsprong won Bret Hartman, onder meer vanwege de enorme ontwikkeling die ze in zeer korte tijd heeft doorgemaakt en de grote impact die haar werk heeft op het bereik bij Libelle. Een echt multitalent. Een maker die het vak nú en in de toekomst nodig heeft!
“Van beeldredacteur vormgever worden, dat was mijn grote droom. Ik was als kind al een knutselkont en zei tegen mijn moeder dat ik later bij een tijdschrift wilde werken. Ik durf in mezelf te geloven. Ben heel leergierig en hoop over vijf jaar artdirector te zijn.” Bret Hartman is hét multitalent van Libelle: ze sprankelt, ze danst en ze straalt. In haar werk én als persoon. Als vormgever van het grootste mediamerk van Nederland zorgt ze keer op keer voor vernieuwende, verrassende en kwalitatief hoogwaardige ontwerpen. Schijnbaar moeiteloos en in hoog tempo zet ze iets nieuws neer, of het nu voor print is of online: op beide platforms voelt Hartman zich als een vis in het water. Hartman kwam in 2013 als stagiaire binnen op de beeldredactie van Libelle. In de eerste week was al duidelijk dat Libelle te maken had met een talent. Ze wist alles heel snel op te pakken en bleek een smaakgevoel te hebben dat je niet snel tegenkomt bij stagiaires. Tijdens het laatste jaar van haar studie werd Hartman dan ook teruggevraagd. Als freelancer voor Libelle.nl heeft ze haar visie op beeld neer kunnen zetten en tot uitvoer gebracht. Haar drang om meer te ontwerpen bleek echter zo groot dat ze naast haar gewone werkweek op de vormgeefafdeling van Libelle kwam werken om de fijne kneepjes van het vormgeven onder de knie te krijgen. Ze zag een kans en greep hem met beide handen aan. Dit talent wilde Libelle wel aan zich binden en dus is Hartman begin 2019 als vormgever bij Libelle in vaste dienst gekomen. Hartman zet zich altijd voor meer dan honderd procent in. Ze is leergierig, zelfstandig en sociaal, deinst niet terug voor ingewikkelde klussen en kan makkelijke laveren tussen verschillende disciplines en persoonlijkheden. Hartman combineert efficiëntie moeiteloos met innovatie. Out of the box-denken is haar tweede natuur en wat ze maakt is altijd kwalitatief hoogwaardig en vernieuwend. Ondanks al haar kwaliteiten, staat ze open voor kritiek. Ze is niet bang om fouten te maken en het opnieuw te proberen.
Explosieve groei Insta
Hartman is een veelzijdige bladenmaker die ook online haar sporen al heeft verdiend. Ze is een goede beelddenker en weet die vaardigheid moeiteloos toe te passen op elk vlak. Hartman heeft alle ingrediënten in huis om de beste vormgever van Nederland te worden! Afgelopen jaar heeft Hartman laten zien dat ze multi-inzetbaar is. De vernieuwende vormgeving van de Libelle Jaaragenda. Deze stijl heeft ze vervolgens doorvertaald naar de Libelle Gezond-specials. Hiervoor heeft ze een compleet stijlboek ontwikkeld met een eigen beeldtaal. Ze heeft de bumpers op Libelle TV, Libelles digitale platform, ontworpen. Elke bumper is passend bij het desbetreffende format, en in de huisstijl van Libelle TV. Ze heeft op eigen initiatief en naar eigen smaak/idee templates ontwikkeld voor Insta-stories. Mede door deze call to action-uitingen, geheel passend bij de huisstijl van Libelle, stegen de cijfers op Instagram dit jaar explosief. Samen met de assistent-artdirector van Libelle heeft Hartman zich gestort op het maken van de eerste gifjes op Instagram voor het 85-jarig jubileum van Libelle. Hierdoor was Libelle het eerste tijdschrift met eigen gifjes. Ze schuwt het grote gebaar niet en weet ook met heel subtiele elementen elke keer te verrassen. De jury wees Bret aan als winnaar, omdat veranderingen bij een groot, 85-jarig instituut een extra prestatie is. “Als ik haar hoofdredacteur zou zijn, zou ik graag naar Bret’s online-ideeën luisteren, dit is wat je nú nodig hebt om een titel futureproof te maken”, vatte een jurylid het samen.
TERUG