© Maurits Giesen

2017- Luc van Os

Ons Luc

De prestigieuze oeuvreprijs Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines kán dit jaar maar naar een man gaan, daar was de jury snel uit: Luc van Os, de baas van Hearst Netherlands en voorzitter van de Magazine Media Associatie (MMA).

Het was big news: de overname van de voltallige uitgever G+J Media door Hearst Netherlands. Achter de schermen is CEO Luc van Os daar met een team van de Amerikaanse uitgever maanden mee bezig geweest. Een spannende tijd, resulterend in een unieke overname, doordat er nog nergens in de wereld licentietitels als Vogue, ELLE en Harper’s Bazaar onder een dak samenwerken. De jury was behoorlijk onder de indruk van deze overname en zeker van de rol die Luc van Os hierin speelde. Vanwege zijn kwaliteiten circuleerde zijn naam al eens op de jury shortlist, maar dit jaar is natuurlijk hét moment om de oeuvreprijs toe te kennen.

Rijk portfolio
Vanaf 2018 regeert Luc over een prachtig portfolio: met vanuit Hearst titels als Cosmopolitan, ELLE, Esquire, Quote en Harper’s Bazaar en daar in een machtige beweging aan toegevoegd paradepaardjes Vogue, Jan, Glamour, Quest, National Geographic en G+J Custom Content en Designer Vintage. Goed voor zo’n 500 miljoen euro omzet.

Luc is ongelofelijk goed op de hoogte wat er speelt in het vak

Het karakteristieke Koningsplein biedt net genoeg ruimte voor de bijna 300 medewerkers, dus Luc gaat vanaf een nieuwe plek verder met het vormen van de uitgeverij voor de toekomst. “We moeten de ogen niet sluiten voor het feit dat de printmarkt krimpt. Er komt bij Hearst een herschikking in wat er naar print en wat er naar digitaal gaat. De verhouding slaat natuurlijk steeds meer door naar digitaal. Hearst heeft de wil om te investeren en dat gaat gebeuren in IT, software en extra mensen.”

Voorzitter branchevereniging
Zo’n transformatie is koren op de molen van Luc Antonie Johannes van Os, geboren in Tilburg (Kruikenstad). “Je kunt ‘m 24/7 bereiken en hij reageert vrijwel meteen, maar niet als het Carnaval is, dat is heilig”, zegt Harriët Schrier, directeur van de Magazine Media Associatie (MMA), waar Luc sinds 2005 in het bestuur zit en sinds 1 januari 2015 voorzitter van is. Verandering is ook zijn eerste wapenfeit als voorzitter van toen nog de Groep Publiekstijdschriften: een veel kleiner bestuur maken en een omslag en nieuwe koers voor de branchevereniging. Met de bestuursleden en met Van Spaendonck Brancheadvies kwam er een nieuw beleidsplan om optimaal aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de markt en te zorgen voor een sterke belangenbehartiging van de leden.

Luc geeft mensen de vrijheid zich te ontwikkelen

Speerpunten zijn onder meer lobby, kennisoverdracht, onderzoek, communicatie en belangenbehartiging. De leden van het veel kleinere bestuur kregen onder Luc elk eigen portefeuilles. Bij de voorzitter zelf ligt er belangenbehartiging, lobby en ledenzaken op z’n bordje. En ja, bij zo’n nieuwe club hoort ook een nieuwe naam: Magazine Media Associatie (MMA).

Sterke persoonlijkheid
Luc is daadkrachtig. Geeft mensen de vrijheid zich te ontwikkelen. Is een voorzitter die luistert naar meningen en dan pas zijn conclusie trekt, in plaats van een eigen mening door te drukken. Hij is eerlijk en neemt geen blad voor de mond. Is ongelofelijk goed op de hoogte wat er speelt in het vak. Heeft een groot netwerk. Loyaal. Sinds 1996 werkt hij al bij het bedrijf, toen in de rol van sales director van de Quote Media Holding en sinds 2008 als CEO. Luc wordt op handen gedragen door zijn eigen personeel. Tijdens een uitreiking riep een van zijn redactieleden voor de groepsfoto: “Ons Luc moet er ook op!”

De Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines heeft Luc van Os dan ook meer dan verdiend. Stiekem hoopt de jury hem daarmee ook een beetje ‘ons Luc’ te maken…

TERUG