Mercur BeLOFte 2024 | Maartje Bregman (HAPPY TIMES MAGAZINE)

De passievolle klimaatoptimist

Op een avond zat Maartje Bregman (26) met haar ouders op de bank, keek het nieuws en was het opeens zat, al die negativiteit over het milieu. Ze gelooft dat positieve, genuanceerde verhalen meer ruimte verdienen en beter beklij­ven dan wat social media of kranten bieden.

De fysiotherapeut ging zonder enige kennis van zaken maar met een enorme drive, aan de slag om haar grote droom, een tijdschrift en platform te laten verschijnen. Een tijdschrift? Voor een jonge doelgroep? Haar idee werd werkelijkheid met de eerste editie van Happy Times Magazine, op 700 verkooppunten. “In een tijd waarin veel jongeren de verbinding met traditionele tijdschriften ver­liezen, probeer ik deze doelgroep juist aan te spreken en hen opnieuw te laten zien wat de kracht van een tijdschrift kan zijn. Met Happy Times Magazine laat ik een positief geluid horen dat aansluit bij de waarden en wensen van een jonger publiek dat zich steeds meer bezighoudt met duurzaamheid en maatschappelijke problemen.” Ze heeft ‘doen wat je belooft’ werkelijk tot in elke vezel van het ma­gazine doorgevoerd, met een statement als papierkeuze: PaperWise, een 100% boomvrij papier, gemaakt van land­bouw reststoffen, dat nog niet voor een publiekstijdschrift werd gebruikt. Hoe doe je dat, een magazine uitgeven, als je 0 ervaring hebt? “In plaats van dat ik mij hier door liet tegenhouden dacht ik: hoe kan ik mijzelf onderdompe­len in deze mediawereld? Door tientallen gesprekken aan te gaan met (hoofd)redacteuren, vormgevers, en profes­sionals uit marketing en sales, en met het boek ‘Content Playbook’ wat ik als fundament gebruikte. Er was geen startkapitaal, met veel hulp van vrijwilligers en mijn inmiddels best wel grote netwerk in de mediabranche lukte het toch.” Wat reuze hielp in de realisatie, was de samen­werking die ze zocht met andere tijdschrif­ten, zoals Gardeners’ World Magazine en Vitalogie Magazine. “Zij zien, net als ik, de magazinebranche als een collaboratief geheel in plaats van een competitieve arena.” Het is Maartje absoluut gelukt om een zo aantrekkelijk mogelijk magazine te maken dat informatief en inspirerend is én aanzet tot actie. De reacties waren over­weldigend, nummer 4 is in de maak.

Magazine als hoofdmedium
Het magazine is de basis, de crossmedia­le communicatie maakt van Happy Times Magazine een platform. Met haar talks en een landelijke radioshow, waarvan video’s worden gedeeld op TikTok en Instagram om meer jongeren te bereiken. Met open­hartige posts op Linkedin over haar ups-and-downs als ondernemer prikkelt ze ook andere ondernemers: “Ik kwam erachter dat zij ook op zoek zijn naar positieve verhalen over duurzame en maatschap­pelijke thema’s. Ondanks al onze digitale consumptie, hunkeren we allemaal naar authentieke en betekenisvolle verhalen. Ik wil ervoor zorgen dat de verhalen en stem­men van anderen die mooie dingen doen, gehoord worden. Zodat Happy Times Ma­gazine jongeren inspireert om duurzaam en bewust te leven.” De jury viel voor de energie en inspiratie van deze aanpakker, vernieuwer en selfmade ondernemer. Een ware ambassadeur die magazines als het begin van een beweging ziet. Dat is een mooi toekomstperspectief voor ons vak. Maartje Bregman wint daarmee de Mercur BeLOFte van het Jaar 2024.

 

TERUG